PENCAPAIAN KOMPETENSI TINDAKAN SUCTION DALAM PEMBELAJARAN PRAKTEK KLINIK MELALUI METODA BEDSIDE TEACHING

Rahmawati Rahmawati, Satino Satino

Sari


Abstract: Methods Bedside Teaching, Achieving Competence Suction action. The purpose of this study was to determine the effectiveness of bedside teaching method in clinical practice to the achievement of learning competencies measures Suction D IV nursing students in the ICU Hospital Intensive Dr Moewardi Surakarta. This research is a quasi experimental with observational methods, and data analysis methods used are the Wilcoxon test with a 95% confidence level. The population in the study were all students of nursing Intensive D IV. The results of this study showed that bedside teaching method in clinical practice effectively improve the learning achievement of competence suction action that proved the value of Ï <0.05 (Ï = 0.02).
Keywords: Bedside Teaching Method, Achieving Competence Suction action

Abstrak: Metoda Bedside Teaching, Pencapaian Kompetensi tindakan Suction. Tujuan penelitian ini adalah mengetahui keefektifan metode bedside teaching dalam pembelajaran praktek klinik terhadap pencapaian kompetensi tindakan Suction mahasiswa D IV keperawatan Intensif di ruang ICU RSUD Dr Moewardi Surakarta. Jenis penelitian ini adalah quasi eksperimen dengan metode observasional, dan metode analisis data yang digunakan adalah dengan Wilcoxon test dengan derajat kepercayaan 95%. Populasi pada penelitian adalah keseluruhan mahasiswa D IV keperawatan Intensif. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa metoda bedside teaching dalam pembelajaran praktek klinik efektif meningkatkan pencapaian kompetensi tindakan suction yang dibuktikan nilai Ï < 0.05 (Ï=0.02).
Kata Kunci : Metoda Bedside Teaching, Pencapaian Kompetensi tindakan Suction


Teks Lengkap:

PDF

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.