MUTU PELAYANAN JASA PENDIDIKAN BERDASARKAN PERSPEKTIF MAHASISWA

Ros Endah Happy Patriyani, Addi Mardi Harnanto, E Prihantini

Sari


Abstract: Quality Of Educational Services, Perception. In the era of today's global market competition, consumer demands for improved product quality and increased services, including educational services. One of the Surakarta Health Polytechnic's mission is to develop the higher education governance health independent, accountable to quality assurance. Many factors determine the educational services in the Department of Nursing, requiring an analysis of who can see the influence of these factors as a whole. The aim of this research is to identify the quality of educational services in the perspective of Of Nursing Students at Nursing School, Surakarta Health Polytechnic on year 2012. This research is explanatory research with cross sectional study. Statistical test of this study utilized descriptive test. The study involved 85 respondents in the Nursing School, Surakarta Health Polytechnic. The majority of respondents have a good perception of the quality of educational services Nursing Programs are a number of 65 people (76.5%). While respondents who possess perception is enough for 20 people (23.5%). There were no respondents who had less perception of the quality of educational services (0%).
Keywords: Quality Of Educational Services, Perception.

Abstrak: Mutu Pelayanan Jasa Pendidikan, Persepsi. Pada era persaingan pasar global dewasa ini, tuntutan konsumen atas peningkatan mutu produk dan jasa bertambah, termasuk jasa pelayanan pendidikan. Salah satu misi Poltekkes Surakarta adalah mengembangkan tata kelola penyelenggaraan pendidikan tinggi kesehatan yang mandiri, akuntabel dengan jaminan mutu. Banyak faktor yang menentukan pelayanan jasa pendidikan di Jurusan Keperawatan, sehingga dibutuhkan suatu analisis yang dapat melihat pengaruh faktor-faktor tersebut secara keseluruhan. Tujuan umum penelitian ini adalah untuk mengidentifikasi mutu pelayanan jasa pendidikan menurut perspektif mahasiswa Jurusan Keperawatan Poltekkes Surakarta Tahun 2012. Penelitian ini merupakan jenis penelitian explanatory study dengan pendekatan cross sectional. Uji statistik menggunakan uji deskriptif. Penelitian ini melibatkan 85 responden di Jurusan Keperawatan Poltekkes Surakarta. Mayoritas responden memiliki persepsi baik atas mutu pelayanan jasa pendidikan Jurusan Keperawatan yaitu sejumlah 65 orang (76,5%). Sedangkan responden yang memliki persepsi cukup adalah sebesar 20 orang (23,5%). Tidak terdapat responden yang memiliki persepsi kurang terhadap mutu jasa pelayanan pendidikan (0%).
Kata Kunci: Mutu Pelayanan Jasa Pendidikan, Persepsi.


Teks Lengkap:

PDF

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.